Strony

Vámos Miklós - Lehetetlen + Rögtön



LEHETETLEN ​(1995-1997) 
Úgy kezdődött, hogy Szegvári Kati és Érdi Sándor nógatott, csináljak már egy tévéműsort. Elhessegettem őket. Végül leírtam, mire gondolok. Tartok egy rövid bevezetőt, utána behívom a vendégem, és ő történeteket mesél magáról. Felelevenítjük a régi, ráérős történetmesélés hagyományait. 
Megmutatták a tévé akkori vezetőjének, ő elolvasta, s azt kérdezte: – Jó. De mi lesz a műsor? 
Sosem értettem, miért lett ennyire népszerű, persze, örültem neki. Nem bántam volna, ha három-négymillióan olvassák a regényeimet, s csak nyolcvan-százezren nézik a LEHETETLEN-t. Nem baj, közös öröm, dupla öröm.

RÖGTÖN (2000-2001) 
Már három éve nem tévéztem, és csöppet sem hiányzott, amikor a Magyar Televízió éppen új elnöke (elnökök jöttek és mentek) üzent értem. Ekkor tájt a nemrég alakult kereskedelmi tévék már kiütötték az államit. Meglepően fiatal ember fogadott, idősebbre számítottam. Azt mondta, az MTV-t – így hívták még – cserben hagyták a nagy sztárjai, legyek kedves segíteni, csináljak új műsort. Gondolkodtam, s fölajánlottam, jöjjenek el, nézzék meg a RÖGTÖN SZÍNHÁZ-at az IBS-ben, ebből talán lehetne tévés produkciót csinálni. Nem jöttek el, de megbíztak bennem. Így elindult a képernyőkön a RÖGTÖN. 

Két tévéműsor emlékére készült ez a kötet. Állandóan kérdezgették (-ik) az újságírók, hogyan fér meg bennem a prózaírás és a tévézés. Úgy érzem, bizonyos írói tapasztalataimat hasznosítottam a műsorkészítésben is. Az, hogy a kötet ebben a sorozatban jelenik meg, jelzi, életművem részének tekintem a LEHETETLEN-t és a RÖGTÖN-t. Ma már büszke vagyok rájuk. VM

Szerintem
Nem olvastam még Vámos Miklóstól, valamiért egy kicsit tartottam tőle, aztán ez Európa kiadó zsákbamacska csomagjában megkaptam ezt a kötetet is. Egyáltalán nem gondolom úgy, hogy ezzel kipipálhatom a VM-regény olvasását, mert lényegében ugyanazt írja le, mint a műsora(i)ban elhangzottak. 
Amikor a Lehetetlen(?!)-t sugározta az MTV, én még gondolatban sem léteztem, a Rögtön-nél pedig nagyon pici voltam, így mindkét műsor kimaradt az életemből, soha nem hallottam egyikről sem. Mielőtt belekezdtem volna a könyv olvasásába, úgy gondoltam érdemes lenne ránézni a műsorokra, hogy ne legyek teljesen vakon. A Szilágyi Tiborral történő beszélgetést végighallgattam, majd elolvastam a hozzá kapcsolódó fejezetet, és néhány átfogalmazással, feleslegesebb mondatokat kihagyva egy az egyben azt adta vissza, amit előzőleg hallottam, tehát a többi részt már olvastam.
Viszont Argentínában nem lehet mákot kapni, mert az ott kábítószernek minősül, tudomásom szerint az USA-ban is. A patikában vásárolta anyukám a mákot, pici staniclikban, mert valamire gyógyszerként adják. Ha mákos nudlit akartam enni, azt a körzeti orvossal föl kellett íratni.

 Rengeteg ismert főként színészről, de néhány íróról, sportolóról is olvashatunk egy-egy rövidebb, érdekes történetet, csak hogy néhányukat említsem: Koltai Róbert, Kern András, Rudolf Péter, Halász Judit, Kulka János, Törőcsik Mari. 
A történetek mégis inkább múltba visszarévedőek voltak, függetlenül az elbeszélőjüktől. Az csak egy "extra", hogy olyan személyek mesélnek el a múltjukból néhány kiragadott emléket, mint Sinkovits Imre vagy Psota Irén. Ennek köszönhetően nagyobb célközönsége lehet ennek a könyvnek: valaki számára érdekes lehet csak úgy, mert szeret az 1900-2000-es évek közötti időről olvasni, többet megtudni azokról a korszakokról. Érdekes lehet annak, aki a nevek miatt olvassa el, mert őket szeretné jobban megismerni, és még érdekes lehet azok számára is, akik 1994-1997, majd 2000-ben nézték a két tévéműsort, ami köré épül a tartalma.

Sok évvel később, amikor az obsitot osztották, akkor még valamit beleírtak, szívesen megmutatom. Kérem szépen, ha hiszik, ha nem, az áll a katonakönyvemben, hogy katonai szakképzettsége: színész. 13967-es sorszám alatt színész vagyok a katonaságban – ez még a Néphadseregben volt, hogy most is érvényes-e, nem tudom.

Bár Vámos Miklósról nem sok minden derül ki ebben a kötetben, két fejezettől, illetve a bevezető(k)től eltekintve teljes mértékben a vendégeire fókuszál, arra tökéletes volt, hogy elhatározzam, a következő évben mindenképp olvasok tőle.
A 2020-as évem egyik legjobb (TOP3) olvasmánya volt. Szerettem. Szerettem, hogy egyszerre volt jelen történelem, humor, őszinteség. Szerettem, mert úgy éreztem az olvasás során (és után is), hogy valamit adott, hogy több lettem tőle. 

Szeressétek Ti is ♥! Link a megrendeléséhez: link

Cím: Lehetetlen + Rögtön
Szerző: VÁMOS MIKLÓS
Oldalak száma: 464
Megjelenés: 2017. április 22.
ISBN: 9789634056935
Méret: 210 mm x 140 mm x 12 mm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

BOOKOLOGY © 2020