Strony

Mona Awad - Nyuszika


Samantha ​egy elit egyetem írásművészeti mesterképzésének ösztöndíjas hallgatója, akit felettébb taszít a prózaíró klub tündibündi, dúsgazdag lánykáinak négyfős klikkje. Akik Nyuszikának szólítják egymást. Akik rendszeresen úgy ölelkeznek össze, mintha eggyé akarnának válni.
Egy nap Samantha meghívót kap a Nyuszikák legendás Szutyok Szalonjába és azonnal magába szippantja a klub varázs(gombá)s világa. Olyannyira, hogy hanyagolni kezdi Avát, a legjobb barátnőjét és a tanulmányait is. Egyre mélyebbre merül a Nyuszika-kultusz sötét, baljós, cukormázas világában, és bekapcsolódik a lányok Műhelynek nevezett rituáléiba. Valóság és képzelet határvonala immár teljesen elmosódik; az őt Avához, illetve a Nyuszikákhoz fűző baráti szálak pedig életre-halálra összegabalyodnak.

Szerintem:

A könyvvel kívülről befelé haladnék: a borítóval kezdeném rögtön. Amikor megláttam a borítót, teljesen más jellegű történetre számítottam - egy könnyed, laza, kikapcsoló olvasmányra. Ami szarkasztikus. Társadalomkritika. Minél tovább nézem ezt a - számomra - nem túl szemet gyönyörködtető borítót, annál inkább úgy gondolom, hogy azért illik ez a történethez. Megmagyarázni nem tudnám, hogy miért, de ha ránézek, ismerve a cselekményét a könyvnek, valahogy mégis olyan... összekapcsolódó.
A fülszöveget olvasva tovább erősödött bennem a gondolat, hogy egy habos-babos, nyálas könyvről van szó, de nagyon tévúton jártam ezzel a gondolattal. Nincs a fülszövegben semmi túlzás, semmi torzítás, a tényleges tartalomra utal.
Úgy hívjuk őket, hogy Nyuszikák, mert egymást is így hívják. Komolyan. Nyuszika.
Például:
Szia, Nyuszika!
Szia, Nyuszika!
Mit csináltál az este, Nyuszika?
Veled lógtam, Nyuszika. Emlékszel, Nyuszika?
Így igaz, Nyuszika, velem lógtál, és életemben nem éreztem magam ilyen jól.
Nyuszika, imádlak!
Én is imádlak téged, Nyuszika.
És iszonyú erővel átölelik egymást.
Én sosem voltam Nyuszika, és sose vettek körül Nyuszikák (egészen a 2018/2019-es tanévig...). Az én fejemben is hasonló gondolatok fogantak meg nap, mint nap, mikor hallgatnom kellett a visongásukat, miközben egymás haját fonogatták, és ódákat zengtek egymásról, naponta többször, minden találkozásuknál úgy ölelkeztek össze, mintha az lenne a cél, hogy elroppantsák a másik bordáját. Épp emiatt az első kb. 50 oldalon mosolyogtam is jókat, majd komolyodott a helyzet, ugyanis egyre több mindenre derül fény a Nyuszikákat illetően, ami már közel sem annyira idillikus, mint azt hinné az olvasó.
De kik is azok a Nyuszikák? Jelenesetben a prózaíró klub négyfős lánybandája, akik mondhatni, egy másik dimenzióban léteznek, és az alkotói válság ellen küzdenek - legalábbis az én értelmezésemben - elég sajátságos, varázs(gombá)s módszerrel.
Egy keserves, magánnyal teli év után Samanthát meghívják a Nyuszikák magukhoz - mivel a Műhelyen ők együtt, öten vannak. Samantha megpróbálja eltitkolni a barátai elől a tényt, hogy nyitni próbálnak felé a Nyuszikák, de természetesen nem sikerül... Ava, a legjobb barátnője mondhatni elítéli, bírálja a döntése miatt, igyekszik nyomást gyakorolni rá annak érdekében, hogy végül ne látogassa meg a Szutyok Szalont, a Nyuszikák törzshelyét. Azt már a fülszöveg is elárulja, hogy Ava próbálkozása nem jár sikerrel... Ennél a pontnál nekem egyébként roppant mód unszimpatikussá vált Ava; ugyanis nem észérvekkel próbálta meggyőzni a barátnőjét, hanem már-már lelki terrorral, amiért másokkal is megpróbálna barátkozni az állítólagos legjobb barátnője.
– Ugye nem fordult meg a fejedben, hogy elmész erre a seggarcpartira?
Amint csatlakozik hozzájuk, az élete 180 fokos fordulatot vesz, a regény átbillen a szürrealizmus irányába, már-már az olvasó számára is kérdésessé válik, hogy amit olvas, az hallucináció, vagy regény a regényben, esetleg a valóság?
Meg kell dicsérnem az írónőt, ugyanis amíg Samantha, a főszereplő lány, nő a Nyuszikák világába tartozott, addig olyan érzés volt olvasni a könyvet, mintha jómagam is azokban a körökben mozognék, és valami nagyon kemény cuccot tolnék. Ahogy pedig Samantha fokozatosan hagyta el a Nyuszikák bűvkörét, úgy tisztult az én látásom is.
Ebben a félévben csak mi öten fogunk Műhelyre járni. Amely holnap kezdődik. Ettől rettegtem egész nyáron. Hogy ott leszek velük összezárva, egy szobában, ahol nincs szemmel látható menekülési útvonal, heti két óra húsz percen át, tizenhárom hétig.
Úgy érzem, a Nyuszikának van egy igazán fontos mondanivalója, mégpedig hogy nem baj, ha kilógunk a sorból, nem kell mindig a tömeg után menni, minden áron beilleszkedni. Samantha, még ha nem is mondta ki, lelke mélyén kétségbeesetten vágyott arra, hogy a Nyuszikák befogadják; amint ez megtörtént, feladta saját személyiségét, beállt a sorba, ő is tucattá vált. A történtek során pontosan olyan emberré vált, amilyen embereken az elején még nevetett, amilyen embereket elítélt.
Szeretem az olyan könyveket, amik elgondolkodtatnak, amik nem rágnak mindent a számba, amiknek a cselekménye nem magától értetődő, hanem az olvasó fantáziájára van bízva, mit lát, vagy épp nem lát bele. A Nyuszika ennek tökéletesen eleget tesz: kellőképpen nyitott a történet, mindenki úgy értelmezi, ahogy szeretné: lehet tekinteni rá kezdetleges horror/thrillerként, de benne van a lehetőség a fantasyre is. Nekem az alkotói válságban szenvedő írásművészetis lányok álltak a középpontban, és úgy tekintettem erre a könyvre, mint ami az ő kísérletezgetésüket tárja az olvasója elé, ahogy próbálnak ihletet meríteni bármiből.

Ha belekezdesz a történetbe, és úgy érzed a fele környékén, hogy egyszerűen nem tudod, most épp mi történik, ne aggódj, sok dolog körvonalazódni fog a végére. Nekem második olvasásra sokkal könnyebben értelmezhető volt, mert már tudtam, milyen írói stílusra számítsak, és hogy nagyjából mire kell odafigyelni.

Ha szeretnél beleolvasni, az első 25 oldalra itt van lehetőséged: BELEOLVASÓ
Ha pedig felkeltette az érdeklődésed, ide kattintva tudod megrendelni: MEGRENDELEM

Cím: Nyuszika
Szerző: Mona Awad
Kiadó: Athenaeum Kiadó
Oldalak száma: 400
Megjelenés: 2019. augusztus 05.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789632939209
Méret: 200 mm x 125 mm

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

BOOKOLOGY © 2020