Strony

Tom Phillips - A világ hülyéi



A ​modern ember hatalmas eredményeket ért el a legutóbbi hetvenezer évben, amióta a Földön él. Művészet, tudomány, kultúra, kereskedelem – az evolúciós tápláléklánc igazi győztesei vagyunk. Ám nem mindig volt könnyű a menet, és néha – tényleg csak párszor – sikerült úgy istenigazából elcsesznünk.
Történelmet, tudományt, politikát és popkultúrát egybegyúrva izgalmas eszmefuttatásokat olvashatunk az emberiség legdicsőbb és legsötétebb pillanatairól. Például Lucyről, legelső ősünkről, aki egy fáról lezuhanva halhatott meg. Vagy Ming Cseng-tö császárról, aki a lámpásfesztivál idején a palotában raktározta a puskaporkészletét. Vagy éppen egy bizonyos osztrák hadseregről, amelyik egy részeges éjjelen önmagát bírta megtámadni.
A világ hülyéi atyaian emlékeztet bennünket arra, hogy a legapróbb hiba is képes változtatni a civilizáció menetén.

Szerintem:

Az első száz és az utolsó ötven oldalt imádtam, a középső százassal nem igazán voltam, vagyok kibékülve.
A magyar címválasztás és fülszöveg miatt kicsit másra számítottam, mint amit kaptam. Sokkal könnyedebbre, humorral átitatottabbra, azonban ezt csak az első száz és utolsó ötven oldalban éreztem, ez az első négy és utolsó két-három fejezetet jelenti, illetve azt a néhány oldalt, mikor a szerző a könyvről beszél, valamint általánosságban a világ problémáiról. Az 5 - 8. fejezet az én ízlésvilágomnak túl tömény volt, kicsit olyan érzések kavarogtak bennem, miközben olvastam őket, mintha egy lazábban megfogalmazott történelemkönyvet lapozgatnék: volt politika, háború, politika, politika, gyarmatosítás (politika). Hiába tartottam szünetet a fejezetek között, ez a ~100 oldalnyi politika nekem sok volt, és már az első fejezetekre jellemző vicceskedést sem éreztem, pedig szerintem zseniális ötlet humorral tálalni az olyan égető problémákat, amelyek helyet kapnak Tom Phillips könyvében.
Többször is említésre került a szerző által, hogy ez a könyv határidőre íródott, lehet ebből kifolyólag volt rajta nyomás, és koncentrált egyre inkább a tények kifejtésére, és hagyta el fokozatosan a humort..
Nagyon valószínű – személyes véleményünktől vagy politikai meggyőződésünktől függetlenül –, hogy többször is körülnéztünk a világban a közelmúltban, és ilyesmi jutott eszünkbe: Ó, a rohadt életbe, hát mit tettünk?
Ez a könyv a vigasz morzsáját kínálja: nyugi, mindig ugyanígy volt. És hát még mindig itt vagyunk!
Tíz fejezetben tárgyal olyan globális problémákat, mint például a klímaváltozás, környezetszennyezés, háborúk. Minden fejezetet ugyanúgy zár: néhány érdekességgel, ami az adott fejezethez kapcsolódik. A kedvenceimet felsorolnám:
  • Hét elképesztő látványosság, amit már sosem nézhetsz meg, mert az emberiség tönkretette
  • Öt további faj, amelyeket olyan helyre telepítettünk, ahol semmi keresnivalójuk nincs
  • Öt vezér, akikre hiba volt bármit rábízni
  • A történelem legértelmetlenebb háborúi - hatos ranglista
  • Öt kutató, aki saját kísérletébe halt bele
Én személy szerint szívesen olvastam volna a fejezetvégi felsorolásokról bővebben, mert túlnyomó részt sokkal érdekesebbek, különösebbek, mókásabbak voltak ezek, mint az, amit végül ő választott és fejtett ki 20-30 oldalakban.
Sokszor elképesztő mód sokkoló és egyben szomorú volt arról olvasni, hogy mi mindent cseszett el az ember. Amin én leginkább megakadtam, a következő volt:
Amerika vizeinek állapota lassan, fokozatosan javult, egészen odáig, hogy napjainkban már egyáltalán nem gyulladnak ki. Ez a happy endek egy ritka példája a könyvemben, amikor a hiba kijavítása érdekében az emberek azt tették, amit kell. Haha, és a Trump-adminisztrációnak semmiféle lehetősége nincs megsemmisíteni a víztisztasági szabályokat, csak mert épp aggódnak amiatt, hogy az üzemek nem szennyezhetik eléggé a folyóvizeket. Vagyis hogy... mit hallok? De, pontosan ezt tették!

 Majd rákerestem arra a folyóra, amit előtte oldalakon keresztül bőszen emlegetett, mint a legtöbbször kigyulladt folyó: a Cuyahoga
Tom Phillips 2018-ban írta ezt a könyvet, benne a fenti részlettel. Majd 2020 augusztus 25-én a Cuyahoga ismét kigyulladt, több, mint ötven év elteltével először...

Hiába nem voltam teljes mértékben elégedett a politikát boncolgató néhány fejezettel, összességében mégis szerettem, olvastam volna még tovább: közérthető és közvetlen, emellett humoros formában tárja az olvasó elé a világunk égető problémáit a kezdetektől napjainkig. 
Sajnálom, hogy 2018-ban íródott, nagyon kíváncsi lettem volna arra, milyen véleménnyel van Tom Phillips a Covid-ról, ő mit lát bele, mit cseszett el az emberiség, hogy ez történt.

Ha szeretnél kicsit elmélyedni olyan dolgokban, mint az ózonréteg vékonyodása, a technikai forradalom, vagy amiket fentebb is említettem, mindezt nyomasztó, mégis humoros formában, akkor A világ hülyéi-t nagyon tudom ajánlani, ide kattintva pedig meg is rendelheted :-) : link.

1912-ben Guglielmo Marconi, a rádió feltalálója jelentette ki, hogy „A rádió korszakában lehetetlenség háborút viselni, mert a háború nevetségessé válik”. 1914-ben kitört a világháború.

Cím: A világ hülyéi - Hogyan cseszett el mindig mindent az emberiség
Szerző: Tom Phillips
Fordító: Merényi Ágnes
Oldalak száma: 304
Megjelenés: 2020. október 26.
Kötés: Kartonált
ISBN: 9789635430420
Méret: 200 mm x 125 mm x 25 mm 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

BOOKOLOGY © 2020